Jag gillar väldigt mycket att läsa böcker och allt som oftast så aanvänder jag något gammalt kvitto eller något annat överblivet papper som bokmärke. Det fyller helt klart sin funktion men är inte så himla roligt. Så när vårt block med inköpslistor tog slut häromdagen såg jag min chans till att återanvända magneterna som satt på baksidan av blocket och ge mig själv ett lite snyggare bokmärke.
 
 
Det här är ett väldigt enkelt DIY, särskilt om du har tillgång till symaskin. Tidsåtgången är ca 10-15 minuter.
Du behöver:
  • 2 magneter
  • En liten bit tyg
  • Symaksin
  • Nål och tråd
 
 
Tyget behöver vara lika långt som de två magneterna + ca 5 cm för sömsmån samt vikmarginal och dubbelt så brett som magneterna + ca 2 cm i sömsmån. 
 
 
Lägg tyget räta mot räta och sy ihop allt utom ena kanten. Vräng tyget och stopp i den ena magneten, sy sedan en söm tvärs över bokmärket på mitten och stoppa sedan i den andra magneten. Sy ihop den sista kortändan. Klart!
 
 
Boken jag läser just nu, Harry Potter and the prisoner of Azkaban är förresten ett av mina bättre loppisfynd på senaste tiden. Jag hittade den för en tia på Hjärta till Hjärtas second hand (vilket är ett kap i sig!) men när jag började läsa den visade det sig att den var helt orörd. En splitter ny bok för tio kronor är ett fynd som får vilket småländskt hjärta som helst att slå dubbelslag.
Bokmärke, DIY, Magnet, Magnetiskt bokmärke, Tyg, Återbruk,

Liknande inlägg

2 kommentarer

Ruth | HungryHeart.se

16 Feb 2016 19:46

Men gu va smart! Dessutom blir det liksom en "lyxig" känsla med det fina tyget över.
Jag har några fula magnetbokmärken liggande (present) som jag inte alls gillar synen av och de skulle jag ju kunna använda till det här!

Svar: Tack snälla du! Ja, det är ju en jättebra idé! Gör det :D
Pernilla

Annica

24 Feb 2016 21:36

Vad fint det blev med tyg på! Jag gjorde liknande i papper för inte så länge sedan, men tyg håller ju betydligt bättre :)

Svar: Tack snälla!
Pernilla

Kommentera

Publiceras ej